Personlig trener, kostholdsveileder og helsecoach

Sterk med fibro!

Sterk med fibro!

Kroppen verker, fortvilelsen og frustrasjonen øker, utmattelsen griper med sin tunge hånd rundt hjernen din. Og du tenker; «Nå igjen!? Jeg som var i så bra form nå!»

home-1730490_1280

Dette er nok ett scenario du sikkert har kjent på flere ganger, dersom du har diagnosen fibromyalgi eller andre uspesifikke muskel og skjelett plager.

Nok en gang har totalbelastningen oversteget det kroppen vil være med på, og nok en gang føles det som å treffe kjellergulvet i 90 km/t. Det er ikke gøy i det hele tatt, og de færreste rundt deg skjønner problemet.

På dette tidspunktet er det veldig lett å bare legge seg ned, gi opp og bare la tingene flyte. Men er det den beste løsningen?

Jeg har gjort dette flere ganger. Lagt meg ned, gitt opp. Tenkt at jeg kommer aldri til å klare å leve sånn som jeg vil. Jeg har gravd meg ned i min egen selvmedlidenhet, latt negative tanker overta styringa og bare sittet som en passiv tilskuer i mitt eget liv. Det er jeg ferdig med!

Fortsatt kan jeg kjenne på at utmattelsen griper etter hjernen min, og smerter kan holde meg våken på kvelden. Men nå kommer jeg meg raskere igjennom det. Jeg gir meg selv litt tid, med god samvittighet. Slik at kroppen kan få hente seg litt inn, og så fortsetter jeg å jobbe mot målene mine.

img_0936

Restitusjon er viktig for alle som trener, og for deg med fibro er det enda viktigere. Har du fibro så bruker kroppen lengre tid på restitusjon, og resultater kommer derfor også saktere. Søvn og mat er andre viktige faktorer. Også disse er viktig for alle, fordi kroppen trenger næring og lading for å kunne yte på topp. Og for deg som har fibro så trenger kroppen det enda mer, fordi restitusjonen går sakte, søvnkvaliteten er generelt dårligere og kroppen har endel å jobbe med utenom belastningen fra treningen.

Mitt personlige mål er at jeg vil føle meg sterk. Jeg vil kjenne at jeg bruker kroppen, og jeg vil ha en kropp som tåler å være med på det jeg har lyst til å få til.

Det er forskjellige måter å løse dette på. Min måte å løse det på er at jeg går turer, trener styrke, og har en jobb som jeg elsker og som holder meg i gang.

kristine-pa-bosu

Hva gjør du for å holde deg i gang?
Del med meg i kommentarfeltet, og fortell hva som er din favorittaktivitet!

Klem
Vibeke



2 thoughts on “Sterk med fibro!”

  • Jeg samme som deg. Gjelder å holde seg gående. Alltid vært i aktivitet men det gjelder å kjenne sine begrensninger
    Jeg har som regel overtrenet og fått fler vondter. Har hatt pause på et par år nå fra treningsstudio men har begynt sånn smått igjen nå. Tror ikke jeg blir værende. Liker å sykle, gå på ski og gå i skog og mark best. Jeg gjør også dette for å «rømme» fra vondtene. Orker ikke å kjenne på dem. Får oss med fibrose er også tydeligvis mange forskjellige grader av den. Vi mennesker er inviduelle.

    • Hei Stine!
      Ja, vi er alle forskjellige og opplever både sykdommen og verden for øvrig forskjellig.
      Det aller viktigste er at du gjør det du liker, og det er på ingen måte ett must å være på treningssenter dersom det er naturen som er best for deg! 🙂

      Jeg vil kanskje ikke si at jeg rømmer fra vondtene mine, jeg trener for å holde dem i sjakk! 🙂

      Hilsen
      Vibeke

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *