Personlig trener, kostholdsveileder og helsecoach

Lever du på autopilot?

Lever du på autopilot?

Når du har kommet til en bestemmelse om at du ønsker å gå ned i vekt, må du gjøre en endring for å få dette til å skje. For som vi alle har skjønt, så er det ikke tanken som teller når du skal gå ned i vekt! Eller?

Selvfølgelig hjelper det ikke å sitte foran tv med potetgull og cola, og tenke på at du gjerne skulle gått ned noen kilo. Men tanken har faktisk veldig mye å si, bare på en litt annen måte.

Alt endringsarbeid forgår nemlig i tankene!

Overvekt er ofte ett resultat av enten kosespising, trøstespising, stress, eller rett og slett bare latskap. Uansett hva som er tilfelle for deg, så gjelder det å finne ut årsaken, og gjøre noe med den.

Den største utfordringen for mange er ikke å vite hva de må gjøre for å gå ned i vekt, men å faktisk gjøre jobben som kreves. Med en gang du skal gjøre noe andreledes enn det du er vant med, presser du deg selv utenfor komfortsonen. Kroppen er laget for å være i komfortsonen så mye som mulig, ha mest mulig av daglige gjøremål på autopilot. Dette er faktisk en av kroppens forsvarsmekanismer, fordi det å ha mest mulig på autopilot sparer kroppen for energi. Denne mekanismen er ment å skulle gjøre oss i stand til å kjempe eller flykte når fare oppstår, og til å gjøre det slik at vi har behov for mindre påfyll av energi. Det er med andre ord ett grunnleggende instinkt, som vi kanskje ikke har så mye bruk for i det samfunnet vi lever i nå. Ikke så mange sabeltanntigere å passe seg for lengre, mens du jakter eller sanker bær…

I noen tilfeller er det allikevel bra å ha denne autopiloten, som for eksempel når du kjører bil. Husker du første gang du kjørte bil? Jeg synes ihvertfall det er veldig greit å ha fått sånne ting som giring, gass og brems på autopilot, sånn at jeg kan rette fokuset mot det som skjer utenfor bilen mens jeg kjører.

Det er også greit at enkle ting som å pusse tennene ikke krever at du bestemmer deg for å gjøre det på nytt hver dag. Det ville krevd veldig mye av deg, om du skulle ta slike enkle avgjørelser hver gang. Det er noe du vet du må gjøre, så det blir bare gjort uten at du tenker for mye over det.

Det er greit med autopilot når jeg kjører bil…

Men når det kommer til maten jeg spiser, så må jeg av og til ta en stopp innom autopiloten for å sjekke at autopiloten faktisk forer meg med mat som er hensiktsmessig og nødvendig for meg å spise. For lar jeg autopiloten styre meg i blinde der, så havner jeg fort ut på skråplanet. Det er nemlig sånn at når hjernen først har fått smaken på sukker, som er veldig rask energi, så er det dette hjernen gjerne vil at jeg skal fore på med så fort ting butter litt i mot.

Hopper jeg over ett måltid, sover litt dårlig, stresser litt mye eller trener mer enn vanlig, så trenger kroppen og hjernen mer energi. Og hjernen bryr seg fint lite om hvor denne energien kommer fra, så lenge den kommer, og det helst litt fort! Da sender hjernen ut sterke signaler om at jeg skal ha lyst på det som hjernen husker gav raskt påfyll. Og for min hjerne er det sjokolade som er svakheten…

Å klare å omgå denne autopilot-handlingen krever at du er bevisst på hva du putter i munnen. En fin øvelse for å bli mer bevisst er å stoppe opp hver gang du skal putte noe i munnen, og fortell deg selv hvorfor du skal spise akkurat dette, akkurat nå. Ved å gjøre dette kan det noen ganger hende at du får deg en a-ha opplevelse i forhold til eget spisemønster. Noe som igjen gjør det lettere å luke ut uvaner, og programmere om autopiloten.

For det kan man nemlig gjøre. Du kan omprogrammere autopiloten din, heldigvis!

Når det kommer til matvaner er dette lettest å gjøre ved å følge en plan. En detaljert plan over hva du skal spise når, og å følge denne slavisk. Gjør du det, lærer du kroppen din nye vaner, og etterhvert vil maten på matplanen være den maten du spiser på autopilot.

Da vil ikke det å leve sunt føles som å være på diett, det har blitt din nye livsstil!

Dette høres ut som en veldig enkel løsning, og det er akkurat det det er. Det er enkelt. Men det er ikke dermed sagt at det er lett. Det krever at du står i det, og gjør jobben!

 

Les om vektnedgang og trening, og hvor mye kostholdet egentlig betyr!



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *