Personlig trener, kostholdsveileder og helsecoach

Hvordan få fysisk aktivitet inn i en hverdag preget av smerter?

Hvordan få fysisk aktivitet inn i en hverdag preget av smerter?

 

Når fysisk aktivitet gjør at du får mer smerter, når du vegrer deg for å være i fysisk aktivitet fordi du vet at det kommer mer smerter, du vet at du blir mer utmattet, du kjenner kanskje på litt frykt, skyldfølelse og utilstrekkelighet.

Hvordan kan du da komme deg i gang med det du er litt redd for å gjøre?

worried-girl-413690_1280

Det som er viktig å tenke på når du skal komme deg i gang med trening og du har uspesifikke smerter, er at du må ha god tid.

Du må ta deg tid, ha tålmodighet, akseptere at kroppen din er på ett lavere nivå enn det den var før. Og så må du senke ambisjonene dine. Hvis du lever med smerter hver dag så kan du ikke gå fra å sitte i sofaen og være inaktiv til å forvente at du skal klare en maraton om to måneder. Det kommer ikke til å gå.
Å trene med smerter krever at du begynner mye roligere, du må sette deg noen mål som er realistiske å oppnå.

Hva er det som er realistisk å oppnå?

stretching-498256_1280

Det kommer veldig an på hvilket nivå du er på, men kanskje det er nok å tenke at du skal klare å gå en tur, kanskje det er nok å tenke på at du skal klare å gå en runde i skogen, eller en topptur. Du må senke forventningene i forhold til hvor du var før.

Det er ikke lett, jeg vet at ikke det er lett. Men det er det som skal til. Du må akseptere at kroppen din er på ett annet nivå enn det du var før, du må smøre deg med en god porsjon med tålmodighet og så må du jobbe.

Og du må tørre å utfordre deg selv. Du må tørre å være i aktivitet og vite at smertene du kjenner på ikke er farlige.

Å komme i gang med trening handler mye om fokus, det handler om hvilke tanker du forer deg selv med.

Hvis du trener for å få mindre smerter, så kommer du ikke til å få mindre smerter. Da tenker du på smertene i forbindelse med trening, og hjernen fokuserer på det. Finn heller ut hva du ønsker å oppnå med treningen. Hva er det du har lyst til å klare? Hva skal resultatet av treningen være?

Ja, å ha fibromyalgi eller andre uspesifikke plager betyr smerte, at du får dårligere søvnkvalitet, du blir mer utmattet og du har en haug med problemer.

Men hvordan velger du å takle det?

running-498257_1280

Hvis det er en ting som er sikkert så er det i hvert fall at ingen ting blir bedre av å sette seg ned å være redd for å få mer vondt.

Du får ikke mindre vondt av å passe på så du ikke får vondt. Du får ikke mindre vondt av å kjenne etter om du har en smerte eller en stivhet en eller annen plass i kroppen som gjør at du ikke kan gå akkurat i dag. Dette er unnskyldninger, og de gir deg ikke mindre smerter. I verste fall gjør fokuset på smertene sånn at du får mer smerter!

Det du har fokus på, det blir det mer av.

Så bestem deg!
Bestem deg for å starte rolig, bestem deg for å starte i dag!


Start med disse 4 øvelsene!

[leadpages_leadbox leadbox_id=1401b6846639c5] [/leadpages_leadbox]


Jo mindre du gjør, jo mindre kan du gjøre før det blir vondt.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *