Mental Trening

Hvordan kommer man seg i gang igjen, når smerter og utmattelse har tatt over hverdagen?

er-det-ikke-bare-a-ga-seg-en-tur-da

Denne setningen har du nok hørt mer enn en gang.
Og er den ikke irriterende?

Gang på gang kommer denne setningen, gjerne fra de som aldri har kjent dine problemer på kroppen en eneste gang hele sitt liv. Som om du ikke prøver, som om du ikke gidder, eller ikke har lyst.

Det er jo ikke det dette handler om i det hele tatt! Det handler ikke om hvorvidt du gidder eller har lyst, ikke sant?

For hvem har vel ikke lyst til å ha det bedre? Hvem har vel ikke lyst til å kunne leke med barna sine, gå på kafe med venninner eller gi sitt aller beste på jobb?

fra-sofa-til-lek
Last ned 3 steg som får deg i gang!

Jeg har lyst til det, og jeg vet at du også vil være på ditt beste.

Det er faktisk ikke alltid det hjelper å bare begynne å gå tur, eller bare være litt mer aktiv. Noen ganger kan det gjøre vondt verre. Og det er jo noe av det du frykter aller mest, at smertene skal forverres.

Når jeg er på mitt dårligste, er tur det siste jeg ønsker å være med på. Eller trening i noen form i det hele tatt. Selv om jeg VET at det er bra for meg. Noen dager må jeg bare få ligge i fred i min egen boble, og bare være.

Det jeg har lært meg, og som har gjort hverdagen min mye bedre, er at jeg kan godt ha noen sånne dager inni bobla mi, men jeg kan ikke bli der. Jeg må ut av den, jeg må gjøre noe. Noen dager kan jeg gjøre litt, andre dager klarer jeg mye.

I sommer klarte jeg å gå til Prekestolen, en krevende tur som tappet meg fullstendig. Men jeg visste at det kom til å tappe meg, at det ikke var farlig, og at jeg kom til å komme meg igjen etter noen dager. Så jeg gjorde det en av de første dagene i ferien, og følelsen av å ha klart det overskygget både verk og utmattelse.

Meg og Millie på Prekestolen -16

Å komme så langt at du går fra å være helt inaktiv til at du går en så krevende tur, er en lang prosess. Den tok meg 4 år, så du må være tålmodig med deg selv.

Det var 3 faktorer som var viktige for at jeg skulle komme meg dit jeg er i dag. Og jeg har lyst til å dele disse med deg.

De tre faktorene var:

Jeg har laget en .pdf hvor du kan lese mer om hver av faktorene, jeg har kalt den «3 Steg for å komme i gang med fysisk aktivitet»og du kan laste den ned her! 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *